15 tipů k psaní smluv od Eversheds Sutherland: „Myslete na klienta, pište srozumitelně a mějte probyznysový pohled.“

Psaní smluv je u nás zatím tak trochu opomíjené téma.

Když na mě proto při brouzdání internetem vyskočilo, že o něm Eversheds Sutherland plánuje uspořádat seminář, nebylo o čem přemýšlet.

To nejdůležitější, co na něm zaznělo, shrnuji svými slovy v tomto článku – samozřejmě se svolením obou lektorů (Petry Kratochvílové a Jakuba Verlíka).

Protože byl seminář určen pro studenty, mohou některá doporučení připadat zkušeným právníkům jako banality. I jim se však podle mě mohou následující tipy hodit – třeba proto, aby posoudili, zda je nejen znají, ale zda se jimi i řídí. V tom má totiž každý z nás vždy co dohánět.

 

O co jde při psaní smlouvy především?

1. Zamyslete se nad tím, kdo je vaším klientem

Než se pustíte do práce, položte si tyto otázky: Čemu se váš klient věnuje? Jde o podnikatele, nebo úřad? A vystupujte v daném vztahu jako slabší nebo silnější strana?

Pokud si tyto otázky nezodpovíte, stěží dosáhnete skvělého výsledku – ať už jím má být nová smlouva, nebo právní rada.

2. Myslete za klienta

Nevěnujte pozornost jen tomu, co po vás požaduje klient. Nemusí si totiž uvědomovat všechna rizika nebo souvislosti, která se za ustanoveními skrývají (od toho má vás). Proto na každý úkol nahlížejte komplexně.

3. Chraňte klientovy zájmy

Každá smluvní strana má obvykle odlišné zájmy. Zaměřte se proto na ochranu zájmů svého klienta. Proto ho nezatěžujte více povinnostmi ani ho nezbavujte jeho práv.

Obzvlášť velký pozor si dejte na to, abyste používali takové vzory a starší smlouvy, které vašeho klienta staví do lepší pozice (pokud tak zastupujete třeba kupujícího, nepoužívejte vzor napsaný z pozice prodávajícího).

4. Ujistěte se, že rozumíte zadání

Co přesně od vás klient (nebo váš nadřízený) očekává?

  • Chce jen drobnou právní radu nebo rovnou revizi celé smlouvy?

  • Chce vytvořit jednoduchou smlouvičku nebo komplexní kontrakt?

  • Chce, abyste vyhodnotili rizika, která ze smlouvy plynou, nebo jen shrnuli její obsah do krátkého e-mailu?

Pokud si nejste jistí, co přesně po vás klient (nebo nadřízený) požaduje, doptejte se. Neztrácejte čas prací, kterou po vás nikdo nechtěl.

 

Jak komunikovat s klientem?

5. Nikdy nemůžete nic vysvětlit až příliš srozumitelně

Každý klient chce smlouvě nebo vámi navrhovanému řešení rozumět – ať už jde o právníka, manažera, nebo právního laika. Obvykle je přitom jistější počítat s tím, že toho klient ví o právu spíše méně než více. Vše proto dostatečně návodně vysvětlujte, a to včetně drobností v pozadí. I to, co není napsané ve smlouvě, totiž stále platí.

6. Pište jednoduše a srozumitelně

S klienty komunikujte ve srozumitelných a krátkých větách. Zapomeňte na latinu. Pokud vám klient porozumí, pravděpodobněji se na vás příště obrátí znovu. Existují totiž klienti, kteří jsou ochotni změnit advokáta i jen proto, že hovoří příliš zdlouhavě a složitě.

 

Jak nebýt překážkou v byznysu?

7. Zaměřte se na výsledek – ne na proces

Klient vás neplatí za napsané řádky. Nechce po vás zdlouhavé popisy, judikaturní elaboráty ani překopírovaná ustanovení. Platí vás za to, abyste vyřešili jeho problém. Zaměřte se proto na výsledek – ne na to, jak přesně jste k němu došli.

8. Mějte probyznysový pohled

Zaměřte se na to, na čem klientovi skutečně záleží. Nelpěte na malichernostech a nebojte se klientovi občas v něčem ustoupit.

9. Nevymýšlejte, co nevíte

Pokud vám chybí nějaká informace, doptejte se na ni. Nepracujte s nějakým konkrétním byznysovým scénářem nebo řešením, dokud si jím nejste jisti. Místo toho raději popište ta, která vás napadají, a některé z nich navrhněte.

10. Nepřepisujte, co funguje

Není kolegiální přepisovat návrh smlouvy protistrany jen proto, aby zněla líp. Pokud dokument funguje a neobsahuje obsahové chyby, neztrácejte čas nimráním se ve stylistice a formalitách.

 

Čemu se při psaní smlouvy vyhnout a na co si dát pozor?

11. Nekopírujte zákon

Pokud se od zákona neodchylujete, zbytečně ho do smlouvy nepřepisujte – mimo jiné proto, že tím protistranu můžete upozornit na něco, čeho by si jinak nevšimla (například do návrhu smlouvy překopírujete zákonné ustanovení, podle kterého protistrana odpovídá za škody, a ta se pak pokusí některé z nich vyloučit).


12. Nevylučujte ujednání, která se vás netýkají

Nemá smysl vylučovat ustanovení, která na smlouvu nedopadají. Nejenže ji tím prodlužujete, ale navíc tím můžete zbytečně mást klienta.


13. Vzory a starší smlouvy nepoužívejte slepě

Vždy vyhodnoťte, zda vzor nebo smlouva, z které chcete vycházet, odpovídá okolnostem vašemu novému případu. Málokdy totiž narazíte na případy, které by byly naprosto stejné.


14. Čtěte smlouvy až do konce

Ať už pracujete s návrhem jakékoli smlouvy, vždy ji dočtěte až do konce. V nějaké z vašich starších smluv se tam totiž může nacházet ustanovení, které dávalo smysl jen pro daný smluvní vztah. A v návrhu smlouvy od protistrany se zas může skrývat nějaké nemilé překvapení.


15. Vytvořte si smluvní checklist

Vytvořte si kontrolní seznam toho, na co se budete při revizi smluv zaměřovat. U každého klienta a druhu smlouvy půjde o něco jiného. Proto si seznam sestavte alespoň pro ty nejčastější smluvní vztahy.


Pokud byste se o psaní smluv chtěli dozvědět víc, doporučuju vám knihu A Manual of Style for Contract Drafting (odkaz na tuto příručku – spolu se spoustou dalších –  najdete v mém jiném článku).

Štěpán Janků

asdsadasdasdasdasdasdasdsad

Previous
Previous

Mé twitterové příspěvky o právním psaní

Next
Next

Jak komunikovat s lidmi, kteří se nachází ve složité sociální situaci?